مهمترین خواص ژل رویال از نظر درمانی

مهمترین خواص ژل رویال از نظر درمانی

ممکن است شما هم به واسطه دوستان یا نزدیکان خود در مورد خواص ژل رویال چیزهایی شنیده باشید یا اینکه صرفا اسم آن را شنیده اید و کنجکاوید تا بدانید واقعا ژل رویال چیست و چه خواصی دارد.

ژل رویال چیست

ژل رویال که به آن ژل سلطنتی یا شاه انگبین نیز گفته می‌شود، در کنار عسل طبیعی یکی از مهمترین فرآورده‌های زنبور عسل است که داری خواص بی‌نظیری چه از نظر درمانی و چه از نظر تقویتی است.

ژل رویال ماده‌ای ژلاتینی، چسبناک و لیمویی رنگ است که از غدد حلقی زنبوران کارگر جوان ۳ تا ۱۱ روزه که مسئول پرورش لارو‌ها هستند ترشح می‌شود و در شاخون‌هایی که در کندو وجود دارد ذخیره می‌شود.

اگر چه عجیب به نظر می‌رسد اما لاروهایی (بچه زنبورها) که دو روز از ژل رویال تغذیه کنند به زنبور کارگر تبدیل می‌شوند و لارو‌هایی که ۵ روز از آن تغذیه کنند به زنبور ملکه تبدیل می‌شوند. همین سه روز کافی است تا ملکه از نظر جثه 43 درصد بزرگتر و از نظر وزنی60درصد سنگین‌تر شود.

و عجیب‌تر اینکه ملکه با وجود این که در فصول تخم‌ریزی در طول روز بیش از ۲۰۰۰ تخم‌ می‌گذارد اما باز هم عمر بسیار بیشتری نسبت به زنبور کارگر دارد. زنبور کارگر در حدود چند هفته زنده می‌ماند (حدودا ۶۰ روز)، در حالی که ملکه می‌تواند تا ۷ سال هم زنده بماند.

ژل رویال

 

طعم و رنگ ژل رویال اصل

اگر شما هم هنوز از ژل رویال استفاده نکرده‌اید، شاید دانستن این که چه رنگی است و چه طعم و بویی دارد بتواند به شما در شناخت ژل رویال طبیعی کمک کند. به طور کلی مشخصات ژل رویال ایرانی به شرح زیر است.

رنگ: سفید تا لیمویی، تیره شدن بیشتر نشان دهنده‌ی زمان ماند بیشتر آن است

بو: ترش و سوزنده

طعم: ترش همراه با شیرینی

غلظت:  ژلاتینی و چسبنده. البته اگر در فریز باشد به صورت یخ زده خواهد بود

خواص ظاهری: همراه با مقداری گرده گل، موم و در بعضی مواقع حتی لاور داخل آن است.

 

ترکیبات مهم ژل رویال

بخش زیادی از ژل رویال زنبور عسل را آب تشکیل می‌دهد که چیزی در حدود 60 تا 70 درصد آن را شامل می‌شود. همچنین در حدود17 تا 45درصد وزن خشک ژل را پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند. ویتامین‌ها، عناصر معدنی و چربی‌ها سایر اجزاء این ماده را تشکیل می‌دهند.

کربوهیدرات‌ها و عناصر معدنی

از قند‌های اصلی در ژل می‌توان به فروکتوز، گلوکوز و ساکاروز اشاره کرد. همچنین از جمله عناصر معدنی موجود در این ماده می‌توان پتاسیم، فسفر، گوگرد، کلسیم، منگنز، روی و آهن را نام برد.

۱۱ خاصیت ژل رویال از نظر درمانی و تقویتی

همچنین ژل سلطنتی غنی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان است که ریبوفلاوین (B2)، بیوتین (B7)، نیاسین (B3)، تیامین (B1) و اسید فولیک (B9) از جمله مهمترین‌های آنها هستند.

باید توجه داشت که بیشتر خواصی که برای ژل رویال برشمرده می‌شود معمولا حاصل تحقیقات بر روی سایر حیوانات و در محیط آزمایشگاهی است و تاثیر بعضی از آن‌ها بر روی انسان ثابت شده نیست. اگر چه به صورت تجربی کاملا موثر بوده‌ است. به همین دلیل نباید آن‌ها را به عنوان درمان قطعی مورد استفاده قرار داد و در مورد بیماری‌های خاص حتما با مشورت پزشک مصرف شود.

خاصیت ژل رویال

 عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش می‌دهد

شیمی درمانی و سایر درمان‌های سرطان با عوارض جانبی قابل توجهی همراه هستند که از جمله‌ی آنها می‌توان به نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات دستگاه گوارش اشاره کرد.

رویال ژل ممکن است برخی از عوارض جنبی مرتبط با برخی از درمان های سرطان را کاهش دهد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که مصرف ژل رویال به طرز چشمیگری می‌تواند آسیب‌های قلبی ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهد.

یک مطالعه بسیار کوچک انسانی نیز نشان می‌دهد که اگر از ژل رویال به صورت موضعی استفاده شود. می‌تواند از التهاب مخاط که یکی از عوارض جانبی درمان سرطان است و باعث زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش می‌شود جلوگیری کند.

تاثیر ژل رویال بر سرطان

نخستین بار اثرات ضد سرطانی ژل رویال بر روی کودکان مبتلا به لوسمی و لنفوم حاد مورد بررسی قرار گرفت که نتایج مثبتی همچون افزایش وزن و بهبود شرایط عمومی کودکان، افزایش تعداد گلبول‌های سفید را به همراه داشت.

اگر چه ژل رویال خواص ضد سرطانی دارد اما در کل به عنوان یک مکمل باید استفاده شود و نقش درمانی ندارد.

 موثر در تعدیل سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص ژل رویال اثرات تعدیل‌کنندگی ایمنی بدن است که نقش مهمی در بهبود سرطان، انواع آلرژی و همچنین التهابات دارد. ژله رویال زنبورعسل باعث تشکیل لنفوسیت‌ T که مسئول پاسخ‌های ایمنی در مقابل ویروس‌ها، سلول‌های سرطانی و التهابات است،‌می‌شود. که به دلیل وجود HDA-10 در ژل رویال است.

10-HDA چیست؟

10-HDA یا ( هیدروکسی دسنوئیک اسید) یک نوع اسید چرب بی نظیر است که تنها در ژل رویال یافت می‌شود و نمی‌توان آن را به صورت مصنوعی ساخت. این ماده خواص بسیاری دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • فعال کننده‌ی ایمنی و آنتی‌باکتریال قوی
  •  
  • تعدیل سیستم ایمنی و ضد سرطان
  •  
  • حفاظت از پوست و کلاژن‌سازی
  •  
  • ضد دیابت و جلوگیری از زخم معده
  •  
  • تسهیل کننده تمایز سلول‌های مغز
  •  
  • ضد روماتیسم و تنظیم متابولیسم بدن

 موثر بر سیستم عصبی

ژل رویال عاملی موثر در تحریک سیستم عصبی مرکزی و محیطی است. این ماده همچنین عاملی امیدوار کننده برای فعال شدن مجدد سلول‌های بنیادین عصبی در مغز افراد بالغ است.

همچنین ممکن است با مصرف ژل رویال، شاهد مرگ نورون‌ها و افزایش رشد نورون‌ها در بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون باشیم.

کاهش ریسک بیماری های قلبی و عروقی

ژل رویال همچنین تاثیر چشمگیری بر روی پارامتر‌های خونی مانند کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون دارد. در نتیجه ژل رویال باعث اثرات حفاظتی از قلب می‌شود.

آزمایش‌های انجام شده بر روی برخی از بیماران نشان می‌دهد که مصرف رویال ژل برای چند هفته، به بهبود بیماری آنژین صدری ( درد قلبی قفسه سینه) کمک می‌کند. البته بهبودی به وسیله ژل رویال مانند داروی نیتروگلیسیرین بلافاصله نیست و طی چند هفته بهبود حاصل خواهد شد.

یک مطالعه یک ماهه بر روی افراد نشان داد که مصرف 3 گرم رویال ژل باعث کاهش 4درصدی کلسترول‌های بد در افراد تحت آزمایش شده است.

همچنین تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهند که ژل سلطنتی می‌تواند برای درمان تصلب شرایین نیز مفید باشد.

طریقه مصرف ژل رویال

 تاثیر پروتئین‌های ژل رویال بر فشار خون

ژل رویال زنبور عسل ممکن است با کاهش فشار خون شما از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند.

چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که پروتئین‌های خاص موجود در ژله رویال باعث شل شدن سلول‌های عضلانی در رگ‌ها و عروق شده و در نتیجه‌ی آن فشار خون را کاهش می‌دهد

 خاصیت ضد دیابتی ژل رویال

به طور خلاصه این ماده با کاهش استرس‌های اکسیداتیو و التهاب، حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و باعث کنترل قندخون در افراد شود.

یک مطالعه کوچک ۶ هفته‌ای در افراد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف روزانه ژل رویال می‌تواند قند خون ناشتا را در این افراد تا 20 درصد کاهش دهد.

این ماده با داشتن ترکیباتی نظیر 10-HDA و سایر اسید‌های چرب مفید، خواص ضد دیابتی دارد. ترشحات غدد حلقی زنبور عسل ترکیباتی شبه انسولین دارد که به داخل ژل رویال وارد می‌شود و احتمالا اثر ضد دیابتی به دلیل وجود این مواد است.

 ژل رویال برای درمان ناباروری

بر طبق تحقیقات انجام شده ژل رویال می‌تواند تاثیرات مثبتی بر ناباروی هم برای مردان و هم برای زنان داشته باشد.در مطالعه‌ای که در دانشگاه پزشکی مشهد بر روی تاثیرات رویال ژل بر ناباروری مردان انجام شد. نشان داده شد که اسپرم‌های گروهی از مردان که با رویال ژل درمان شده‌اند چه از نظر تعداد و چه از نظر قدرت نسبت به گروه دیگری که از این مکمل استفاده نکرده اند بیشتر شده است.

همچنین دریک مطالعه آزمایشگاهی که توسط محققان ایرانی انجام داده شد نشان داده شد که مصرف ژل رویال باعث رشد فولیکول های تخمدان و افزایش هورمون های استروئیدی در موش های نابالغ می شود.

از آنجایی که ژله رویال باعث باروری ملکه نسبت به سایر زنبور‌ها می‌شود محققان روسی طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که در انسان نیز ژل رویال اثرات مثبتی بر روی زنان یائسه و با اختلالات جنسی دارد.

فوراور

 باعث بهبود برخی از علائم یائسگی

یائسگی باعث کاهش چشمگیر برخی هورمون‌ها در بدن می‌شود که در نتیجه آن اختلالاتی نظیر درد، اختلال در حافظه، افسردگی و اضظراب به وجود می‌آید.

مطالعه‌ای که بر روی 42 زن یائسه انجام شد نشان داد که مصرف ۸۰۰ میلی گرم ژل رویال به مدت ۱۲ هفته در کاهش کمر درد و اضطراب ناشی از یائسگی مفید خواهد بود.

محرک رشد و اثرات ضد پیری

ژل رویال ممکن است به چند روش روند پیری را کُند کند.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ژله رویال ممکن است باعث تولید کلاژن و محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش شود.

شاید به همین دلیل است که از این ماده در محصولات آرایشی مختلف برای جوان سازی پوست استفاده می‌شود.

آزمایش‌های مختلف بر روی حیوانات نشان می‌دهد که ژل رویال با افزایش سطح متابولیسم و سوخت و ساز بدن، باعث رشد بدن می‌شود و اکسیژن رسانی به بافت‌ها را تسریع می‌کند و باعث استقامت آن‌ها می‌شود.

همچنین به دلیل وجود هورمون‌های جوانی در ژل رویال که طول عمر بالای ملکه را نیزبه آن نسبت می‌دهند این احتمال وجود دارد که این مواد برای انسان نیزمفید بوده و باعث به تعویق انداختن پیری شود.

اثرات ضد باکتریایی و بهبود زخم‌ها

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که ژل رویال مهارکننده‌ی قوی برای باکتری‌ها و جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک‌هاست. ژل رویال به دلیل داشتن 10-HDA و همچنین انواع پروتئین‌ها و پیتیدها خاصیت ضد باکتری بالایی دارد.

اثبات شده است که این ماده خاصیت ضدباکتریایی دارد که می‌تواند زخم‌ها را تمیز و عاری از عفونت نگه دارد.

همچنین یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که ظرفیت ترمیم بافت در سلول‌های انسانی تحت درمان با ژل رویال به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

خواص تایید شده ژل رویال از نظر سازمان غذا و داروی اروپا

همانطور که گفته شد تمامی خواص گفته شده برای انسان ثابت نشده است، بر اساس گزارش سازمان غذا و داروی اروپا ژل رویال در موارد زیر برای انسان کاربرد دارد.

۱. بیماری‌های قلبی عروقی مربوط به رژیم غذایی: مصرف طولانی مدت ژل رویال می‌تواند بیماری‌های قلبی عروقی را بهبود بخشد و غلظت پارامتری‌های خونی نظیر کلسترول و چربی را کاهش دهد.

۲. عملکرد فیزیکی و تناسب اندام: مصرف ژل رویال، باعث بهبود فعالیت‌های بدنی و تناسب اندام به خصوص در افراد سالخورده می‌شود. به عبارت دیگر ژل رویال نوعی داروی ضد پیری است

۳. سرطان‌های مرتبط با رژیم غذایی: مصرف ژل رویال می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

۴. عملکرد ذهنی و وضعیت روانی: ژل رویال وضعیت جسمی و روانی انسان را بهبود می‌بخشد، این اثر به طور قابل توجهی در افراد کهنسال مشاهده می‌شود و مانع از ایجاد آلزایمر می‌شود.

با توجه به خواص درمانی و تقویتی که ژل رویال دارد، اگر شما هم از جمله کسانی هستید که به دنبال ژل رویال اصل و طبیعی هستند، می‌توانید از طریق لینک زیر ژل رویال طبیعی را مشاهده و در صورت علاقمندی خرید کنید.

رویال ژلی

 

نظر خود را بنویسید